Gastcollege op technasium

Op 24 maart gaf Lottie Kuijt-Evers namens Human Factors NL een gastles over Human Factors / Ergonomie aan leerlingen van het Technasium van Het Groene Hart Lyceum in Alphen aan den Rijn. Het Technasium heeft als doel om meer leerlingen te interesseren voor techniek. Naast de reguliere vakken van Havo en VWO, werken de leerlingen vier uur in de week aan het vak Onderzoek en Ontwerpen, dat gebaseerd is op projectonderwijs. Tijdens dit vak ontwikkelen de leerlingen de zogenaamde Technasium competenties (zie www.technasium.nl). Leerlingen werken in groepen aan een project, waarvan de opdracht afkomstig is van een bedrijf uit de omgeving van de school. Het bedrijf verstrekt de opdracht tijdens een kick-off bijeenkomst en beoordeelt aan het einde van het project de inhoudelijke resultaten. De leerlingen worden gedurende het project gecoacht en individueel beoordeeld op hun bijdrage aan het proces door O&O docenten. Daarnaast worden excursie georganiseerd en /of gastlessen gegeven. Voor Human Factors NL een uigelezen kans om een jonge groep toekomstige techneuten bekend te maken met het belang van Human Factors en dat ergonomie meer is dan het goed instellen van een bureauwerkplek. 

"Ik wilde de leerlingen drie belangrijke zaken leren in mijn gastles. Ten eerste, dat Human Factors gaat over het aanpassen van producten/omgevingen aan de mens (het gaat dus over de interactie tussen mens-product/omgeving-taak). Je kunt dus nooit een "ergonomisch" product ontwerpen of een product op ergonomische kwaliteit onderzoeken, zonder dat je weet door wie het gebruikt wordt, waarvoor het gebruikt wordt en waar het gebruikt wordt. Het tweede punt is, dat Human Factors bijdraagt aan gezondheid/welbevinden, veiligheid én prestatie (van individu en bedrijf) en ten derde dat Human Factors een multidiscicplinair vakgebied is en uit deelgebieden bestaat”, aldus Kuijt-Evers.  

Na het filmpje over Human Factors, volgde een uitleg en discussie over de ergonomische kwaliteit van een voor scholieren  alledaags product, de fiets.  Hierin kwamen ook de deelgebieden van Human Factors aan bod. Daarna gingen de leerlingen zelf aan de slag met het beoordelen van een aantal gereedschappen op ergonomische kwaliteit. Dit gaf voor hen input voor hun projectopdracht: het beoordelen van een aantal producten uit het assortiment van Praxis+ om ouderen langer zelfstandig thuis te laten wonen.

Reactie van technasium coördinator en O&O docent.

Het was een inhoudelijk goed passende en leerzame uitleg over het beroep en de onderzoeksmethode van een ergonoom, in een aantrekkelijke werkvorm. Omdat de les gecombineerd moest worden met het programma in de toetsweek, kwam het moment uiteindelijk wat ongelukkig uit, waardoor de leerlingen niet allemaal even geconcentreerd waren. Dat is te merken aan hun reacties op de les. Maar zeker de opdracht zelf een gereedschap te beoordelen met de ogen en denkwijze van een ergonoom heeft ze goed op weg geholpen in het verdere O&O project.

Kuijt-Evers is ook enthousiast. "Het is ontzettend leuk om deze jong groep enthousiast te maken voor je vakgenied. Als je ziet dat ze het begrijpen, geeft dat veel voldoening".

 

 

Hieronder enkele opmerkingen van leerlingen:

“Ik vond het de gastles handig. Ik heb geleerd over de driehoek: Mens, Taak, Omgeving.”

“De les was leerzaam en interessant, maar ook best saai.”

“Het was interessant en leuk dat we het mochten testen.”

“Ik vond het leerzaam maar ook saai.”

“Het duurde lang maar was leuk om te kijken wat een ergonoom doet.”

“De les duurde voor mij te lang want ik kon me uiteindelijk niet meer concentreren.”

terug naar het overzicht