HumanFactorsnl

Vliegtuigstoel moet bewegen

Ingebouwde bewegingssensoren moeten krappe vliegtuigstoelen comfortabeler maken voor reizigers. Dat zei gisteren professor Peter Vink, hoofd design engineering van TU Delft, op een toekomstsymposium. Een prototype van de stoel wordt volgens hem al getest. De sensoren in de zitting worden gekoppeld aan een beeldscherm, waarop spelletjes en activiteiten kunnen worden gedaan die de vlucht aangenamer maken voor passagiers. Zij ervaren volgens Vink in hun stoel echte spierinspanningen.
Wetenschappelijk is bewezen dat het welzijnsgevoel aan boord daardoor toeneemt, zo zei hij tegen vertegenwoordigers uit de luchtvaart.


TU Delft heeft de leiding over een meerjarig onderzoek naar hogere vervoersbeleving van consumenten, dat wordt gefinancierd door de Europese Unie. Ook bijvoorbeeld KLM, het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) en Schiphol werken er actief aan mee, aldus Vink. Dit EU-project Passme moet volgens hem volgend jaar concrete oplossingen gaan bieden voor het massavervoer door de lucht. Met name ook de doorstroming op luchthavens kan veel sneller met nieuwe technologieën en kennis over het in goede banen leiden van grote aantallen mensen, meent Vink.

Zo kan het in- en uitstappen van vliegpassagiers efficiënter met licht- en kleurcodering, een slimme volgorde van stoelnummers en een andere manier om hangbagage op te bergen, bijvoorbeeld via een soort lopende band aan het plafond, bleek gisteren in Delft. Op drukke vliegvelden moeten ervaren reizigers en ’groentjes’ eerder worden gescheiden. Tijdens security- en paspoortchecks moeten verdachte personen vooraf worden geïdentificeerd. Dan kan de meerderheid gelijk doorlopen in een tunnel met moderne scans. Dit soort ideeën gaat de wachttijden straks met een uur terugbrengen.

terug naar het overzicht